FEIDMAN U ZAGREBU

FEIDMAN U ZAGREBU

28. studenoga, 2012.

Piše: Igor Koruga

Četrnaestu godinu zaredom Židovska općina Zagreb osmišljava i organizira Tjedan Izraela, kulturnu manifestaciju koja redovito obuhvaća najrazličitije programe; glazbene, kazališne, filmske, književne, gastronomske, kongresne i izložbene. Tim se putem domaća javnost ima(la) priliku upoznati s aspektima židovske tradicije i kulture te se susresti s ponekim od najeminentnijih svjetskih umjetnika. Projekt je u svojim počecima bio koncipiran kao skup tjednih događanja u Zagrebu (unutar židovske sedmice, od nedjelje do Šabata), no vremenom se broj programa povećavao, a uključivale su se, uz one u Zagrebu, i pozornice u Čakovcu, Sisku, Dubrovniku, Koprivnici, Virovitici, Osijeku i Splitu gdje je osnovni tjedni format bio podložan promjenama. Posljednjih se godina, obzirom na broj i disperziju programa, pojam Tjedna zadržao još samo u Zagrebu, dok su se pojedini performansi, dinamički prilagođeni, uklopili i u etablirane festivale poput Scene Amadeo i C`est is the Best. Umjetnički zavidan izbornik ovogodišnjeg Tjedna Izraela potpomognut je pojedincima, organizacijama poput Koncertne direkcije Zagreb i Agencije Laris-TCB te državnim institucijama poput Savjeta za nacionalne manjine RH i Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba. Skupni angažman, između ostalog je rezultirao i nastupom jednog od najvećih svjetskih instrumentalista, klarinetista i zvijezde klezmera, Giore Feidmana.

GLAZBA ZA VJENČANJA I SPROVODE

Sa svojim, kako kaže, najboljim klezmer sastavom uopće – Gitanes Blondesom – kojeg je, posve slučajno, baš u godini prvog Tjedna Izraela u Hrvatskoj (1999) osnovao zagrebački violinist Mario Korunić, Feidman se predstavio 25. studenog u 20 sati u Velikoj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, i to s osobitim shvaćanjem klezmer kulture koja po njemu može preživjeti jedino s obradama današnjih pjesama. Na taj se način u čvrstom okviru pretežno tradicionalnih skladbi i onih Ore Bat Chaima, a uz obrade Rossinijeve Figarove arije te Piazzollinog Libertanga, istaknula svima poznata narodna, Lepe ti je Zagorje zelene. Glavnu temu znane nam skladbe, nakon duhovito odigranog čuđenja glede rastezljivosti repertoara svog neekonomičnog, ali usviranog pratećeg ansambla, Fiedman je iznio s nevjerojatno autentičnim zagorskim štihom, dinamički i ritamski suvereno poput rodoslovno uzornog potomka negdašnjeg zagorskog kmeta. Sudeći po nestrpljivim iznimkama koje su na početku nastupa izašle iz dvorane u (ne)svjesnoj negaciji činjenice koja prvotnu tzv. glazbu za vjenčanja i sprovode postavlja kao korijen bilo kakve kasnije, umjetničke glazbe (na kakvu se valjda isključivo u Lisinski i dolazi), bilo je razočaranih u očekivanju klasičnog koncerta, i to već nakon ljupke, tipične Fiedmanove pianissimo uvertire, koju je ovaj tek dahom oblikovao šečući umuklom dvoranom između sektora parketa. Isti su nesretnici previdjeli i detalj pratećeg ansambla kao i Fiedmanove umjetničke afirmacije posljednjih godina, vezane uz promociju klezmera u svim postojećim i nepostojećim sefardskim, orijentalnim, istočnoeuropskim, američkim, argentinskim, španjolskim, portugalskim i inim oblicima.

OČARANA PUBLIKA I STRUKA

Stilom Fiedmanova sviranja odavno je upoznata i očarana i publika i struka, a sam ga klarinetist u svojoj skromnosti često uspoređuje s pjevanjem, naravno uz pomoć instrumenta kojim ponire u dušu klezmera i kojim izravno komunicira s publikom. Ono (pjevanje) je za Fiedmana, kako kaže, nužnost na koju je u jednom navratu iskreno i sugestivno naveo kompletnu dvoranu na izdvojeni, tihi unisoni ton u službi neobično lijepe podloge za neponovljiv, odmjeren, sveobuhvatan, a opet tradicionalan, židovski Fiedmanov solistički jezik, obvezan prema vlastitom narodu, baš kao i prema drugima, protegnut od vremena koje jedva pamtimo do budućnosti koju uglavnom po volji i netočno zamišljamo. Fiedman se Zagrebu predstavio kao glazbenik koji u 76-oj godini, sa zalihom informacija i iskustava iz klasičnih, džezerskih i etničkih idioma, još uvijek otkriva iznenađujuće instrumentalne nijanse. Ponajprije sebi, a potom i publici te sve brojnijim skladateljima koji ga štuju pišući za njega svoja recentna glazbena djela. Izrazitom karizmom darovita umjetnika skromni Fiedman nedvojbeno utjelovljuje i moderni pojam Izraela, države rasutog naroda, izraslog na temeljima tradicije i židovske baštine te filozofije razumijevanja kultura i tradicija brojnih zemalja u kojima su, donedavno svi, bili primorani živjeti. U tom se smjeru proteže i ovogodišnji Tjedan Izraela koji će 29. studenog u Sceni Vidra biti zatvoren nastupom instrumentalnog klezmer kvarteta Jewsers. T

5 komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.

*

code