FESTIVAL DIAPASON 2018.

FESTIVAL DIAPASON 2018.

21. studeni, 2018.
Print Friendly, PDF & Email

 

Piše: Igor Koruga

Ne mogu se iznijeti razlozi koji bi dovoljno legitimirali elementarno djelovanje neke glazbene vrste na opću ljudsku percepciju. Glazbeni jezik rijetko se s lakoćom uspijeva slijediti, jer je u osnovi teško razlučiv i usvojiv, odnosno jer je riskantan i nepogodan za intuitivne spoznajne domete. Zato se pri slušanju preferira ukupan zvuk i dojam, ili ¨ljepota¨ koja slušatelja kolikogod je to moguće pošteđuje bilo kakvih odluka i muka odlučivanja. Čovjek se načelno suzdržava od djelovanja; osim hranjenja, pijenja i spavanja nevoljko se odlučuje za ikakvu nekonvencionalnost i izazov, a voljko za naučene obrasce, konvencije i tradicije. Onaj tko dvoji doima se neznalicom, no nije li znanstvena (ili ljudska) zadaća svedena baš na svladavanje tog početnog čuđenja? Zanimljivo je usporediti ljudske dvojbe oko prijemčljivosti raznih oblika uživo tumačene glazbe; dokazano je da se, neovisno o (ne)jasnoći iskonskog četveroglasja, uvjerljiva masa konzumenata prije opredjeljuje za raskošne priredbe s velikim brojem izvođača nego za strože i konciznije komorne koncerte. Razvidnija estetika, dakle, ali i jasnija kompozicijsko-tehnička slika, ako je suditi po interesu domaće i strane publike, danas očito nije u modi.

Istaknuti klaviristi

Sumorna statistika glede koncertne posjećenosti nije zaobišla niti prošlotjedni Festival Diapason 2018 koji je u Hrvatskom glazbenom zavodu, od 15. do 17. studenog od 20 sati, ugostio vješte komorne glazbenike okupljene (često i po prvi put) u formi gudačkog kvarteta, klavirskog trija, klavirsko-puhačkog trija, klavirskog kvarteta i kvinteta te trija flaute, viole i harfe. Na radost suviše probrane publike trodnevni su festival financijski i logistički nesebično potpomognuli Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport te Obrt za ugađanje, popravak, obnovu i prodaju klavira Ilinić. Prvi i posljednji dan bili su osmišljeni s djelima poput Klavirskog trija u G-duru Claudea Debussyja (1862-1918), Trija za obou, fagot i klavir, op. 43, Francisa Poulenca (1899-1963), Klavirskog kvarteta br. 1 u c-molu, op. 15, Gabriela Faurea (1845-1924) i Klavirskog kvinteta u f-molu, op. 34, Césara Francka (1822-1890). U potonjim dvjema, najopsežnijim skladbama, istaknuli su se klaviristica Mia Miljković Đuzel i klavirist Srđan Filip Čaldarović (1973) koji su, interpretirajući, naglasili Faureov romantičarski (à la Franck) i impresionistički (à la Debussy) credo, odmaknut od intoksicirajućeg utjecaja Richarda Wagnera (1813-1883), i Franckov dramatski moment usredotočen na žustru komunikaciju klavira i gudačkog kvarteta. Što zbog vodećih uloga, a što zbog doista izražajnijeg muziciranja među gudačima instrumentalnim su se glasom uspjeli emancipirati i vodeći violinisti, Riječanin Marco Graziani (1988) te nešto iskusniji Zagrepčanin Ivan Novinc (1978).

Sklonija empiriji

Međutim, izrazita gudačka pozicija nije toliko odgovarala violinistici Saki Kodami (1985) koja se pokazala sklonija glazbenoj empiriji i klasičnom suglasju s kolegama tijekom drugog koncerta posvećenog njemačkim skladateljima, Felixu Mendelssohnu-Bartholdyju (1809-1847) i Robertu Schumannu (1810-1856), te njihovim (remek)djelima, Klavirskom triju u d-molu, op. 49, i Klavirskom kvartetu u Es-duru, op. 47. Schumannovu glazbenu priču u mozartovskom je Es-duru (Čarobna frula, Klavirski kvintet, Sinfonia concertante, itd) upotpunila ugledna klaviristica Nina Patarčec koja je svojevrsnom instrumentalnom naracijom osjenčala glavnu temu uvodnog Allegra, dočarala lakoću i gipkost Scherza, izrazila dubinu polaganog Andantea i naglasila kolosalnost velikog Finala. Tijekom hvale vrijednog festivala solistički se istaknula i klaviristica Petra Gilming (1978), a posebnu su pohvalu za izvedbu manje posebne Debussyjeve Sonate za flautu, violu i harfu zaslužile i flautistica Ana Benić (1980), violistica Lucija Brnadić (1975) te harfistica Hana Paraušić (1991). T

Još nema komentara

Uskoči u raspravu

Nema komentara!

Počnite s raspravom.

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.