VIRTUOZNA MARTINA FILJAK NA ZVARŠNOM KONCERTU 65. SEZONE ZAGREBAČKIH SOLISTA U HGZ-u

VIRTUOZNA MARTINA FILJAK NA ZVARŠNOM KONCERTU 65. SEZONE ZAGREBAČKIH SOLISTA U HGZ-u

20. lipanj, 2019.
Print Friendly, PDF & Email

 

Piše: Igor Koruga

Nije sigurno da su se Beethoven (1770-1827) i Mozart (1756-1791) ikada upoznali. Njihova imena spominju se u istom dahu još 1783. godine kada je Beethovenov prvi učitelj kompozicije, njemački skladatelj i dirigent Christian Gottlob Neefe (1748-1798), podržao odlazak svog perspektivnog učenika iz rodnog Bonna kako bi razvio svoj mladenački genij i ¨postao drugi Wolfgang Amadeus Mozart¨. Neefe je, štoviše, mislio da bi uz odgovarajuće novčano pomaganje njegov poletni učenik mogao obići sve europske kulturne prijestolnice i uspješno zabaviti tamošnje dokono plemstvo, a k tome još, u vrijeme tadašnje Mozartove obuzetosti sve većom reputacijom virtuoznog pijanista, postati i vodeći bečki skladatelj. Međutim, Neefe nije dovoljno dugo živio da bi shvatio da se malo previše zanio u svojim nadanjima, posebno glede skladateljstva i poredbi s Mozartom. Naime, vrlo je vjerojatno da su se dvojica bečkih velikana prvi put susreli 1787. godine kada je šesnaestogodišnji Beethoven napustio Bonn kako bi udahnuo zrak sofisticiranog Beča, a to je bilo otprilike pet godina uoči njegovog definitivnog nastanjivanja u austrijskoj prijestolnici i početka usavršavanja kod Josepha Haydna (1732-1809) i Antonija Salierija (1750-1825). Budući da je te 1792. godine Mozart već ležao u neoznačenom grobu, Beethovenu su se otvorila vrata domova u kojima je još nekoć bilo popularno Mozartovo muziciranje. Možda je i zbog toga Beethoven često skladao svoje osvrte na Mozartovu ostavštinu u smislu nizova od 12 varijacija za violinu i klavir, WoO 40, na ariju ¨Se vuol ballare¨ iz Figarovog pira, 12 varijacija za violončelo i klavir, Op. 66, na ariju ¨Ein Mädchen oder Weibchen¨ iz Čarobne frule, ali i 7 varijacija za violončelo i klavir, WoO 46, na ariju ¨Bei Männern, welche Liebe fühlen¨ iz Čarobne frule te velebni Kvintet za klavir i drvene puhače u Es-duru, Op. 16, po uzoru na istovrsni Mozartov Kvintet, KV 452, u istom tonalitetu.

Virtuozni istup

Nadalje, zna se i to da je Beethoven sa svojim Trećim koncertom za klavir i orkestar u c-molu, Op. 37, oblikovao najdublju vrstu umjetničkog plagijata, odavši pritom počast Mozartovom 24. klavirskom koncertu u c-molu, KV 491, ali i velikoj klasičnoj tradiciji Sturm und Dranga. Rukopis Trećeg, premijerno protumačenog 5. travnja 1803. tri godine nakon autorovog ispisa posljednje note, odabrala je i naša ugledna pijanistica Martina Filjak (1978) kako bi se predstavila zagrebačkoj publici, u subotu 15. lipnja 2019. u velikom HGZ-u od 20 sati, u prvoj polovici završnog koncerta 65. Sezone Zagrebačkih solista u HGZ-u 2018/2019. Svoj nastup, ili bolje rečeno istup, Filjak je bazirala na virtuoznosti bez premca, ali i prepotentnoj dionici klavira koja se nerijetko i nepotrebno udaljavala od doista savršene pratnje Zagrebačkih solista. Uz tako tečan, ugođen, britak i izražajan gudački zvuk naprosto je bila šteta što konačan cilj svih umjetnika na pozornici nije bio isti.

Šokirani nekad i danas

Stoga se vrhunac večeri dočekao tek u drugom dijelu koncerta u kojem su naši (po)najbolji gudači maestralno portretirali vjerojatno najdetaljniji (tonalitetni) pristup konitnuiranoj tonskoj manipulaciji i razvoju sitnih varijacija, izvorno uobličen u gudački sekstet (za dvije violine, dvije viole i dva violončela) Preobražena noć, Op. 4, austrijskog skladatelja i utemeljitelja Druge bečke škole, Arnolda Schönberga (1874-1951). Tu su Noć, programski postavljenu na istoimenoj pjesmi njemačkog pjesnika Richarda Dehmela (1863-1920) – o ženi, muškarcu i nezakonito začetom djetetu, u potpunosti (do)shvatili voditelji dionica Solista odmaknuvši se pomalo od tobožnje blasfemije i opscenosti, a nimalo od tumačenja inverzije (neriješenog) ¨devetog¨ akorda i karaktera muškog i ženskog glasa. Umjetnici su osim vrlo čvrste forme u obliku Ronda (A-B-A-C-A), precizno naglasili i začudne karaktere pojedinih odjeljaka: ¨epski¨ A (prema Schönbergovom doživljaju), tjeskobni B (prema ženinom priznanju nezakonite trudnoće) i topli, pjevni i lirski C (prema čovjekovom opraštanju i prihvaćanju). A za razliku od ranih slušatelja koji su bili šokirani s intenzitetom i gustoćom Schönbergovog kontrapunkta te s novim harmonijskim teritorijem i s praktičnom neizvodljivošću, današnji su štovatelji komorne glazbe možebitno bili šokirani s (ne)prirodnom percepcijom muškaraca i žena. T

3 komentara

Uskoči u raspravu
  1. hipp
    #1 hipp 3 svibanj, 2020, 21:08

    Spremi moje svjedočenje
             [email protected] …………………………..

    Zovem se Živanka katica, ja sam iz Velike Gorice. Želim iskoristiti ovo vrijeme da na internetu napišem da sam upravo primio 50.000 eura kredita od ove tvrtke pod nazivom Jose luis zajam. U početku nisam vjerovao onome što ljudi kažu na internetu, ali odlučio sam ga isprobati i aplicirao sam za kredit prije 2 dana i upravo sam dobio poziv iz svoje banke da na računu imam 50 000 eura i odmah me je obavijestila moja tvrtka Jose Luis zajmovi i pitala me jesam li dobio zajam, a ja sam im odgovorio da, pa su mi rekli da bih trebao dovesti više ljudi u ovu tvrtku ako nekome treba kredit, pa ako stvarno trebate zajam , to je tvrtka od koje možete tražiti zaista je sjajna i sad vjerujem da postoji prava kreditna tvrtka koja daje zajmove i da je ta tvrtka kreditno društvo jose luis zajma, pa ako bilo kome od vas treba hitan zajam i to važno je da se ova tvrtka može prijaviti. Postoji adresa za slanje pošte ([email protected]). Na kraju sam zaista sretna i sada mogu pokrenuti posao. Hvala vam još jednom Patricia što ste sjajni i Bog blagoslovi vas i vaše društvo.

    Odgovorite na ovaj komentar
  2. hipp
    #2 hipp 3 svibanj, 2020, 21:07

    Spremi moje svjedočenje
             [email protected]

    Zovem se Živanka katica, ja sam iz Velike Gorice. Želim iskoristiti ovo vrijeme da na internetu napišem da sam upravo primio 50.000 eura kredita od ove tvrtke pod nazivom Jose luis zajam. U početku nisam vjerovao onome što ljudi kažu na internetu, ali odlučio sam ga isprobati i aplicirao sam za kredit prije 2 dana i upravo sam dobio poziv iz svoje banke da na računu imam 50 000 eura i odmah me je obavijestila moja tvrtka Jose Luis zajmovi i pitala me jesam li dobio zajam, a ja sam im odgovorio da, pa su mi rekli da bih trebao dovesti više ljudi u ovu tvrtku ako nekome treba kredit, pa ako stvarno trebate zajam , to je tvrtka od koje možete tražiti zaista je sjajna i sad vjerujem da postoji prava kreditna tvrtka koja daje zajmove i da je ta tvrtka kreditno društvo jose luis zajma, pa ako bilo kome od vas treba hitan zajam i to važno je da se ova tvrtka može prijaviti. Postoji adresa za slanje pošte ([email protected]). Na kraju sam zaista sretna i sada mogu pokrenuti posao. Hvala vam još jednom Patricia što ste sjajni i Bog blagoslovi vas i vaše društvo.

    Odgovorite na ovaj komentar
  3. Ustaša
    #3 Ustaša 22 lipanj, 2019, 05:02

    Stjepandić je monstrum

    Odgovorite na ovaj komentar

Vaši podaci su zaštićeni!Vaša e-mail adresa neće biti objavljena niti prenesena na nekog drugog.